sən mənim sən mən də sənin ***azerbaycan

sport

araz
sən mənim sən mən də sənin ***azerbaycan sport

ما عئيبي يوخ مي گوييم؛ شما چرا شرم نمي كنيد؟

 

Tiraxturfans.Com. به جز تبريز هر جايي مي روند حق آب و گل دارند. ميهمان و ميزبان بودنشان فرق نمي كند. حداقل نصف ورزشگاه از آنشان است. البته دهها سال است به مدد رسانه‌هاي حلقه به گوش خود مردم سرخابي شده‌اند. مردم هم تقصيري ندارند؛ هرگاه راديو و تلويزيون را روشن كرده اند يا روزنامه‌ها را ورق زده‌اند حرف حرف استقلال پرسپوليس است و بس.


اما تركها كه سالهاست از اين وضع خسته شده‌اند، تيم محبوب خود را با استراتژي "عيبي يوخ" ولي با شور و تلاشي شگفت انگيز با تمام قوا به جلو هل داده‌اند و با وجود همه موانع پيشرو، بالاخره، تيراختور موفق شد در روز فراموش نشدني جمعه 18 شهريور 1390، با خاموش كردن ستاره‌هاي استقلال، پرچم سرخ خود را بر فراز فوتبال ايران به اهتزاز در بياورد. ولي با اين وجود حتي اگر تيراختور مي باخت يا مساوي مي كرد، همه مي دانند اعتراضمان "عئيبي يوخ" بود و بس. ولي ضرب المثلي هست كه مي گويد در ديزي باز است حياي گربه كجاست؟ اين چه كارهايي است كه مي كنيد؟ در عصر ارتباطات بر عالم و آدم ثابت شده تيراختور اگر بيشتر از استقلال و پيروزي طرفدار ندارد يقينا كمتر از آنها طرفدار ندارد. حتي اگر كمتر از آنها طرفدار داشته باشد كيفيت بسيار مهمتر از كميت است. شما كه بيش از يك هفته قانون ده درصد تيم ميهمان را در بوق و كرنا كرديد، واقعا نمي دانستيد تشويق هر طرفدار تيراختور پرشورتر و حرفه‌اي تر و مؤثرتر از ده طرفدار تيمهاي ديگر است؟ شما كه قرار است ببازيد چرا اينقدر مفتضحانه و رذيلانه؟! حداقل باخت با عزت را بپذيريد؟ چرا خود را سبك مي كنيد؟ به فرض ما تيراختورچي ها در رسيدن به يك سهميه آسيايي بي تابي مي كنيم، شما كه ادعاي افتخارات بي شمار كشوري و بين المللي را داريد چرا؟ از سي و چهار بازي ليگ دو سه بازي با تيمهاي تيراختور و بلديه را فاكتور بگيريد، كه معمولا ميزبانيد! يعني براي به اصطلاح پرافتخارترين باشگاهها اين دو سه امتياز آنقدر حياتي است كه جوي به وجود مي آوريد تا به هويتِ سمبل و اسطوره خود، يعني ناصر حجازي هم توهين كرده و به همزبانان و همشهريانش بدترين اهانتها را بكنيد (البته اينها فقط خطاب به استقلال نيست! معادل اين كارها را پرسپوليس انجام مي‌دهد!)؟ اگر كمي تعقل كنيد، به خاطر همين رفتارها است كه تعداد تشويق كنندگان تيمهاي سرخابي تهران در سهند، از چهل پنجاه نفر تجاوز نمي كند، و با ديدن اتفاقات جمعه، احتمالا همين عده معدود را هم از دست خواهيدداد.


***


مجري يك برنامه معروف معروف شبكه خبر را نشان مي دهد. به اصفهان رفته تا از حواشي بازي پيروزي و ذوب آهن گزارشي تهيه كنند. جالب است گزارششان را فقط از پشت دروازه ذوب آهن تهيه مي‌كنند و نه پيروزي؛ منتظر است تا پيروزي يك گل بزند و ...! شبكه خبر آيا يك شبكه استاني است!؟ همان گزارشگر فرداييش برگشته تهران تا از حواشي بازي تيراختور و استقلال بگويد. گزارشگر كه ناراحتي در چهره‌اش موج مي‌زند مي گويد، و در حالي كه سعي مي كند فقط از لفظ " تبريزي‌ها" به جاي تركها، آزربايجاني‌ها و يا حتي آذري‌ها (!) استفاده كند آشكارا سعي مي كند، عليه طرفداران تيراختور موضع بگيرد و مي گويد در "شأن" تبريزي‌ها نبود فلان كارها را بكنند و يكي نيست بگويد آخر مگر شما در شأن آن هستيد تا بدانيد شأن تبريزي‌ها چيست، و چه نيست؟ اصلا لازم نبود، كسي مثل من آن روز هشت ساعت در ورزشگاه حضور داشته باشد تا مي ديد چه رفتارهاي زشت و شرم آوري كه با طرفداران تيراختور نشد. كافي بود استاديوم را يك بار با لباس آبي و يك بار هم با لباس قرمز رنگ دور مي زديد. برنامه مزبور نه تنها با طرفداران تيراختور صحبت نكرد (احتمالا يا مترجم نداشته‌اند و يا اينكه يكي از سي چهل هزار طرفدار تيراختور را نديده‌اند!)، بلكه چند نفر از تماشاگران استقلال را كه يكي از آنها سرش شكسته بود، نشان داد كه مي گفتند:


" واللا همه ما ايراني هستيم! اين چه كارهايي‌يه كه اينها مي كنند و سنگ مي اندازند؟ تو دربي چنين چيزهايي ديده نمي شه به خدا!"


در حالي‌كه شخصا چندين هوادار تيراختور را ديدم كه به دليل سنگ پراني استقلالي ها خونين و مالين شده، و يا به علت چپانده شدن لااقل سي هزار نفر در جايگاه ده هزار نفري با نيروهاي انـتظامي تعارض پيدا كرده و مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند و حتي بسياري از خبرگزاري‌ها هم اخبار آن را منعكس كرده‌اند.


انصافا، اگر "واللا همه ما ايراني هستيم"، موقعي كه تيراختورچي‌ها تيم خود را تشويق مي‌كردند، اين "ائـ...، ائـ..." گفتنتان، آيا براي تشويق خودتان بود؟! آيا خجالت نمي كشيد كه انسانها را با چنين لفظي مورد خطاب قرار مي دهيد!؟ برنامه فوق الذكر، چرا مثلا به اين موضوع تمركز نمي كند كه: "چرا پرچمهايي كه روي آنها به جاي تراكتور، تيراختور نوشته شده است ضبط مي‌شوند، ولي فحاشي و اهانت به هويت انسانها نه تنها زشت نيست، بلكه پخش زنده هم مي‌شود؟ نكند دغدغه پاس داشتن، زبان انگليسي هم وجود دارد؟!".


ما همواره عئيبي يوخ مي گوييم، ولي جاي اميدواري است كه شما هم احساس شرم كنيد.


آزربايجان وار اولسون ، ايسته‌مه‌يه‌ن ده بير آز اوتانسين


آيدين كسائي


موضوعات مرتبط: <~CategoryName~> (<~BolumCount~>)

برچسب‌ها: <-TagName->


تاريخ : سه شنبه 22 شهریور 1390 | 03:50 | نویسنده : araz | 0باخیش

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
|        


.: Weblog Themes By SlideTheme :.